הנקת התינוק לאחר לידה


הנקה היא הדרך המושלמת ליצור חיבור בינך לבין תינוקך. מעבר לכך, ההנקה היא התזונה האולטימטיבית עבור התינוק, והיא מכילה את כל הדרוש לו לפיתוח גופו הבריא. 

נקדים ונפריך מיתוס לגבי הקשר בין גודל השדיים וכמות חלב - אין קשר בין גודל השד לכמות החלב שהוא מייצר. בשד קטן יש מספיק חלב כמו בשד גדול. כל אם מייצרת את כמות החלב לפי צורך וביקוש התינוק שלה!
ההנקה חשובה במיוחד להתפתחות התינוק. החלב מספק לתינוק את כל רכיבי התזונה שגופו צריך. 

חשוב לא לוותר על וויטמינים ורכיבי מזון חשובים, כיוון שאם למשל חסר בתזונתך סידן - הוא יילקח ממאגר הסידן שבגופך או מהעצמות שלך. הדבר יכול להוביל לירידה בצפיפות העצם.

ההנקה מזינה את התינוק בכ-500 קלוריות ליום בחצי שנת חייו הראשונה. לכן עלייך להוסיף לתפריט היומי שלך כ-330 קלוריות  ליום. את בוודאי מעוניינת להשיל את המשקל העודף שצברת במהלך ההריון, אך זכרי שבשלב זה, עלייך להקפיד על תזונה נכונה ולא על דיאטות, לא מומלץ לעשות דיאטה בזמן שהתינוק עדיין יונק.

על מנת לשמר את מאגר הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לגופך ולהזנת התינוק בתקופת ההנקה, הקפידי לצרוך מזונות בריאים ועשירים בכל אבות המזון, הויטמינים והמינרליים. 
דוגמא למזונות טובים הם: בשר בקר רזה, עוף, ביצים, חלב דל שומן, טחינה, קטניות, פירות וירקות, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים.
בתקופת ההנקה עלייך לצרוך כמות מספקת של נוזלים וכמו בתקופת ההריון, הפחיתי בשתיית וצריכת מאכלים עם קפאין, והימנעי משתיית אלכוהול ועישון.

לעיתים נוטים לומר כי ההנקה היא כואבת, אך פרט זה אינו מדוייק - ההנקה עלולה להיות כואבת בימים הראשונים שלאחר הלידה, מתוך העובדה שהשדיים רגישים וגדושי חלב.
אם בכל זאת את חשה כאב בזמן ההנקה, התייעצי עם אחות טיפת חלב או עם יועצת הנקה.

עלייך להניק את התינוק כרצונו, כ-10 פעמים ביממה, משני השדיים. התבונני בתינוק שמוצץ את הפטמה, אם המציצות שלו בעלות קצב, עמוקות, הוא בולע היטב את החלב ובסיום ההנקה הוא שליו ורגוע - סימן שאת בדרך הנכונה!

לעיתים, לא יהיה לך זמן להניק. במצב כזה את יכולה לשאוב חלב ולתת לתינוק את החלב השאוב שלך בתוך בקבוק.